Hjem » Øget interesse for måltidskasser

Øget interesse for måltidskasser

  • af

COVID-19 har været hård ved mange brancher, men ikke måltidskassebranchen. I løbet af COVID-19-krisen har flere måltidskasse-leverandører nemlig formået at vækste deres omsætning mærkbart. Samtidig afslører tal om danskernes Google-adfærd et boom i interessen for måltidskasser.

Mange brancher har lidt under COVID-19-krisen, men ikke måltidskasse-branchen. Tværtimod har flere af de førende leverandører formået at vækste deres omsætning i løbet af regnskabsåret 2020.

RetNemt ramte i 2020 – ifølge Proff – en omsætning på 26.411.000 kroner mod 20.355.000 året forinden.

En lignende vækst ses hos Aarstiderne, der melder om en omsætningsmæssig vækst på omkring 20 % fra 2019 til 2020.

Boom i interesse for måltidskasser

Danskernes interesse for måltidskasser er, jævnfør data fra Ahrefs, som er et af verdens førende søgeordsværktøjer, steget markant i løbet af de seneste år.

I januar 2020 var der – ifølge dette værktøj – omkring 20.000 Google-søgninger på ordet ’måltidskasser’ og 1.500 Google-søgninger på ordet ’måltidskasse’.

I samme måned i 2021 var antallet af månedlige Google-søgninger på disse ord henholdsvis omkring 44.000 og 3.400. Det vil altså sige, at antallet af søgninger på ordene var mere end dobbelt så højt i januar 2021 som samme måned året forinden.

Antal søgninger på ‘måltidskasser’ i 2020

MånedAntal søgninger
Januar20000
Februar11000
Marts15000
April13000
Maj8900
Juni10000
Juli9600
August19000
September19000
Oktober20000
November13000
December14000

Antal søgninger på ‘måltidskasser’ i 2021

MånedAntal søgninger
Januar44000
Februar27000
Marts20000
April23000
Maj19000
Udvikling i søgninger på 'måltidskasser'
Udvikling i søgninger på 'måltidskasse'

COVID-19 har gjort en positiv forskel

Selvom danskerne på intet tidspunkt har været afskåret adgang til fødevarebutikker under COVID-19-krisen, er det ganske sandsynligt, at de samfundsmæssige forhold, som vi alle har levet under det seneste halvandet år, har været gunstige for måltidskasse-leverandørerne.

Denne påstand kan understøttes af data fra flere forskellige undersøgelser, blandt andet en spørgeskemaundersøgelse, som Landbrug og Fødevarer står bag.

I denne undersøgelse, som blev udgivet i januar 2021, angiver 18 % af de i alt 503 respondenter, at COVID-19-krisen har spillet en aktiv rolle i forhold til, hvorfor de har købt eller i hvert fald overvejet at købe en eller flere måltidskasse(r).

Flere nye leverandører har grebet chancen

Når en branche har medvind, fører dette ofte til vækst i antallet af leverandører/forhandlere inden for nichen, og netop dette har da også været tilfældet for måltidskasse-nichen, der kun er blevet større i løbet af de seneste år.

– I løbet af de seneste to år er der kommet en række nye interessante spillere til. To af disse er HelloFresh og Gaia Madservice, som allerede nu er blevet relativt veletablerede. En udvikling, der formentlig er blevet hjulpet rigtig godt på vej af de forhold, COVID-19-krisen har affødt,” udtaler Jesper Nørskov Jensen, der er medindehaver af platformen Godappetit.dk, et rådgivningssite, der sammenligner og anmelder de mest populære måltidskasse-leverandører i Danmark.

– Foruden fremkomsten af en række nye måltidskasse-leverandører har vi – særligt i løbet af det seneste år – noteret en vækst i antallet af platforme som vores – altså sammenligningsplatforme, der ønsker en bid af den kage, som tilsyneladende bare bliver ved med at vokse og vokse, afslutter Jesper Nørskov Jensen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *